mandag 2. november 2015

jobbe på kjøkkenet i Alghero vs. Norge


å jobbe her tar helt klart litt tid å vende seg til, hvis man i det hele tatt gjør det. her er det veldig lite fungerer som det gjør hjemme. hygiene er jo så klart den første tingen man legger merke til. I forhold til hjemme så er den ikke-eksisterende. her kommer man med jobbklæra på seg, altså helt vanlig klær og så slenger man bare på seg et forkle så er du klar. håndsåpe finner du bare på badet, og skjærefjøler blir heller ikke byttet hele dagen med mindre den er svært møkkete, og på den går det grønnsaker, fisk og kjøtt om hverandre.

 jeg prøver så klart å holde meg til rutiner jeg er vandt med å bytte ut kniver og skjærefjøler o.l. ved bytte av råvare, men er ikke så lett da det da blir lagt tilbake igjen og får beskjed om at kan bruke det litt til. værste jeg har sett hittil er at det ble røyka på tørrlager og kjøle. man blir litt satt ut av mye man ser her, men for dem så er det jo du som er den som mener noe rart. 

man må nesten legge fra seg litt av det man har blitt lært hjemme siden skolen med hygiene, hvis ikke får man ikke gjort noe her. men jeg bruker mine kokkeklær som jeg bytter om til når jeg kommer på jobb. 

jeg som kommer fra et institusjons kjøkken merker hvertfall stor forskjell på maten. selvom jeg er tilbake til et likere kjøkken i forhold til i Norge, så er det fortsatt store forskjeller. her er stort sett alt fritert eller inneholder store mengder ost. jeg kommer fra et kjøkken som prøver å holde pene næringsinnhold tall.  det jeg til nå har fått lov til å prøve har vært uansett spennende.

her er det heller ikke vanlig å at alle lager rettene som skal lages på en dag. kanskje to til tre personer og så prepper resten av de  som jobber der. dette er  jeg heller ikke vandt med, da alle steder jeg har jobbet innenfor kokkeyrket har jeg bare blitt kastet ut i det og satt litt på prøve. dette er og noe jeg savner, da jeg føler jeg lærer bedre på denne måten. 

men uansett, så trives jeg på jobben min og alle jeg jobber med er super hyggelige og at jeg ikke kan så veldig bra italiensk enda og de ikke snakker engelsk,skaper egentlig bare veldig mye latter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar